Geef leiding en liefde

Op 6 juni zette ik een TED talk op de sociale media. Het is een lezing door Linda Cliatt-Wayman, een donkere vrouw, hoofd van een school in een achterstandswijk in Philadelphia, zelf ooit leerling in zo’n school. (http://www.ted.com/talks/linda_cliatt_wayman_how_to_fix_a_broken_school_lead_fearlessly_love_hard?share=122764eefd) .

In de verte herinnert haar toon aan die van Martin Luther King. Enigszins gedragen, vol van passie. Ze vertelt het verhaal van haar school, haar leerlingen. Over hoe ze de school tot een echte school maakte. In haar oor steeds de opmerking van een leerling: Miss! Miss! Why are you talking about this 'school'? This is not a school!

Ze doet haar verhaal over Strawberry Mansions, haar school, aan de hand van drie slogans:

  1. If you are going to lead, lead! Als je de leiding hebt, leid!
  2. So what, now what! Daar bedoelt ze mee dat er van alles mis kan zijn in je school, maar dat vervolgens meteen de vraag naar voren moet komen: wat gaan we er aan doen?
  3. If nobody told you they love you today, I do and I always will. Ze wijst er op dat in haar school veel leerlingen zijn die niemand hebben, alleen gelaten worden, mishandeld. Tegen deze kinderen wordt niet vaak gezegd dat er van hen gehouden wordt. Zij zegt het wel en ze voelt het ook zo. Je moet van hen houden, zo stelt ze. Houd van je leerlingen.

De lezing raakte me. Ik vind haar moedig, sterk en een ongelofelijke doorzetter. En ik bleef erover doordenken. De vraag die bij me opkwam was: In hoeverre zijn haar slogans ook voor ons om over na te denken en toe te passen in onze scholen? Gelukkig zijn er weinig scholen in Nederland die aan de beschrijving van de school van Linda voldoen, maar de adviezen die zij geeft gelden net zo goed voor onze scholen.

  1. Als je de leiding hebt, leid! Zij voegt daar aan toe: Ik blijf niet in mijn kantoor zitten. Ik ben in de school en praat met mensen. Ik kijk naar hoe de dingen lopen, ik spreek mensen aan die dingen over het hoofd zien. Ik ben aanwezig. En niemand kan om mij heen als het er op aan komt. 
    Dit lijkt mij iets dat ook op andere dan scholen in achterstandswijken heel zinvol en goed is. Veel schoolleiders zijn druk bezig met hun werk, zijn in vergadering, zijn buiten de school. Allemaal belangrijk. Maar hoe vaak ben je nog echt IN de school?
  2. Wat gaan we er aan doen? Linda pleit ervoor dingen onder ogen te zien en er concreet iets aan te doen. Niet jammeren of klagen, maar aanpakken. Het voorbeeld dat ze geeft gaat onder meer over wiskunde. De opbrengst is te laag. Slechts een klein percentage van de leerlingen beheerst de stof voldoende. Dus zegt ze: wat doen we eraan? Ze formeert kleinere groepjes in de klassen met meer persoonlijke aandacht. Het levert een grotere opbrengst op. Is dat een manier van werken die hier ook meer aandacht verdient? Blijven problemen soms te lang sudderen omdat er te weinig op doorgepakt wordt?
  3. Als niemand je vandaag gezegd heeft dat ze van je houden, ik doe dat wel en zal dat altijd doen. Zij heeft het over kinderen, haar leerlingen, die veel emotionele warmte tekort komen. Ze feliciteert hen met hun verjaardag en zingt dan voor hen. Ze praat over dingen die hen bezig houden. Ze laat weten dat ze altijd bij haar terecht kunnen, wat er ook gebeurt. Nu denk ik niet dat er in ons land veel docenten zijn die tegen hun leerlingen zeggen: ik houd van je. Maar het is ook voor onze leerlingen, die overigens ook in veel gevallen vrij weinig te horen krijgen dat er van hen gehouden wordt, erg belangrijk daadwerkelijk te merken dat ze gezien worden, dat ze altijd bij je terecht kunnen. 
    Een maal per maand is er een bijeenkomst in de aula van de school waar leerlingen met hun zorgen en vragen mogen komen. Linda beantwoordt alle vragen en luistert en de leerlingen luisteren naar haar. Zij ervaart die ontmoetingen als bevorderlijk voor de kwaliteit. Is dit ook een idee voor Nederlandse scholen?

Bekijk het filmpje. Ik ben benieuwd of ze jou ook zodanig inspireert dat je erover doordenkt.

Hier kun je zien hoe een en ander in de school vorm krijgt. Er zijn twee jaar lang opnamen gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=cLiDFFvwkbQ

Count of comments: 0
Posted on 21 Jun 2015 by SandraV

Name: Remember me
E-mail: (optional)
Smile:smile wink wassat tongue laughing sad angry crying 
Powered by CuteNews